Alexander-technika a zenében

1988-ban, egy nemzetközi zeneművészeti konferencia alkalmával felmérést végeztek muzsikusok körében. Kiderült, hogy a 2.212 megkérdezett szimfónikus- és opera zenész közül négyből háromnak olyan egészségügyi problémái voltak, amelyek akadályozták őket a tökéletes hangszeres játékban illetve az énekben.

F. M. Alexander már több mint száz éve felismerte az okokat. Rosszul beidegződött mozgásmintáink, a diszfunkcionális testhasználatunk során megbomlik a fej, a nyak és a gerinc természetes kapcsolata, amely alapvetően befolyásolja a mozgáskoordinációt, az egyensúlyt, az izmok megfelelő tónusosságát, az ízületek szabadságát. Külön gondot okoz, hogy általában nem vagyunk tudatában a hibás testhasználatnak, s ezért nem is változtatunk rajta.

Az ausztrál Shakespear-színész által kidolgozott pszichofizikai módszer nyomán az Alexander-tanár segít felismerni és elengedni a felesleges feszültségeket, a kényszer-izomtartásokat, miközben arra törekszik, hogy a tanítvány idővel egyedül is képes legyen önmaga megújult, tudatos használatára. A folyamatos és tudatos önreflexió megtanulása gyökeresen javítja mind a lelki, mind a testi folyamatokat.

Az Alexander-technikát az elmúlt száz évben egyre általánosabban és eredményesebben használják a művészképzésben és a gyógyászatban.  A technika elkötelezett híve volt – F.M. Alexander barátja – G. B. Shaw, az angol királynő, a zenészek közül többek között Yehudi Menuhin, Arthur Rubinstein, James Galway, Sir Colin Davis, Simon Fisher, Paul McCartney, Sting, Julian Bream, Sir Adrian Boult a színművészek közül Meryl Streep, Ben Kingsley, Paul Newman, Hugh Jackman, William Hurt, Robin Williams, Keanu Reeves, Richard Gere, Pierce Brosnan, Kevin Kline, Hilary Swank, Leonardo Di Caprio, Cate Blanchett és még sokan mások.

Alig van a világon jelentős zeneművészeti vagy színészképző iskola, ahol a növendékek számára ne lenne elérhető ez a módszer.  Alexander-technikát tanítanak többek között  a New York-i Juilliard School of Performing Arts-ban, a londoni The Royal College of Music-ban, a The Boston Conservatory of Music-ban, a  torontói The Royal Conservatory of Music-ban  és számos más művészeti iskolában és egyetemen.

Simon Fisher, aki 10 éven át tanult Walter Carringtonnál, a kiemelkedő Alexander-technika tanárnál, így emlékezett vissza az órákra: „Soha nem akart erőltetni bennünket semmilyen irányba. Megfigyelte, mikor volt a testhasználatunk ideális és a kezének fínom mozgásával segített bennünket ráérezni erre az állapotra. Ez nem ugyanaz, mint amikor valakire rászólnak, hogy ’nem jól csinálod!’ Sokkal inkább valami olyasmi, hogy ’miért nem inkább így tartod magad, ahogy egyébként már magad is tudod, vagy ahogy a szíved diktálná, ha mindent félresöpörnénk az útból, ami akadályoz ebben ?”

„Az Alexander-technika fenntartható; ha jól megtanuljuk a módszert, elkísér bennünket egész életünkben, és a közönség elé lépve önbizalmat és öntudatot ad”. /Patrick Maddams, managing director, Royal Academy of Music/

„Az alexander-tanítványok levetkőzik a hibásan beidegződött testtartást, és testük valamint elméjük segítségével a kifejezőerő szabadságának magasabb fokára lépnek.”  /Michael Langham, Director, The Juilliard School, New York USA/

Néhány link, amit érdemes átnézni:

http://youtu.be/hwKkbl-EzfQ

http://www.alexandertechnique.com/musicians.htm

https://www.ram.ac.uk/study/studying-at-the-academy/support-and-wellbeing/alexander-technique

http://www.washingtonconservatory.org/html/classes_alexander.htm

http://www.musicforbrass.com/articles/alexander-technique-and-musicians.html

http://www.violinschool.org/bowing-with-the-alexander-technique-2/